Składa się z 3 części, 14 obszarów i 63 wymiarów. Kompleksowość przeglądu wpływa na pracochłonność procesu, stąd ważne by zapewnić zespołowi przestrzeń na uważną pracę nad kolejnymi obszarami, rozkładając zadanie w czasie.
Najbardziej obszerna część zatytułowana „Wzmocnienie rozwoju lokalnego” dotyczy kolejnych etapów zintegrowanego zarządzania rozwojem. Kolejna - „Doskonalenie świadczenia usług” -poświęcona jest m.in. zagadnieniom cyfryzacji, otwartego rządzenia oraz monitorowania i ewaluacji polityk publicznych. Ponadto zwraca uwagę na badanie wpływu zmian prawnych na funkcjonowanie samorządu oraz konieczność upraszczania procedur administracyjnych. W ostatniej części, poświęconej wewnętrznej organizacji jednostki samorządowej przedmiotem zainteresowania są: koordynacja, budżetowanie i strategiczne zarządzanie pracownikami.
Szczegółowy opis struktury samooceny znajdziesz TUTAJ